3d w D

Po dłuższej przerwie postanowiłem coś znowu „spłodzić”, tym razem będzie trochę o tym jak tworzyć grafikę 3d za pomocą języka D. Nie będzie to na pewno kurs tworzenia grafiki 3d bo sporo tego w sieci, powiem tylko jak skonfigurować wszystko aby kompilować programy oraz podam kilka przydatnych linków ;).

Po pierwsze musimy posiadać kompilator dmd z biblioteką standardową (z Tango nie działało mi). Do kompilacji używać będziemy też build’a (po ściągnięciu zmieniamy nazwę na build i umieszczamy w katalogu bin kompilatora dmd, zatroszczyć się również musimy, aby ścieżka do folderu bin znajdowała się w zmiennej środowiskowej PATH). Korzystać będziemy z biblioteki derelict, najnowszą wersję możemy pobrać stąd. Po rozpakowaniu zobaczymy sporą ilość folderów np. DerelictGL, a w nim folder derelict i tak będzie w kilku przypadkach, a nam dla łatwiejszej kompilacji potrzebne będą tylko foldery derelict ze swoimi zawartościami. Aby tego dokonać (wersja dla Windowsa:)) będąc w folderze trunk klikamy na F3 i wyszukujemy foldery z frazą derelict, kopiujemy je (tylko te o nazwie derelict!) do np. folderu sciezka\do\twojego\dmd\src\ext\. No i to by było na tyle jeżeli chodzi o konfigurację, czy działa możemy sprawdzić próbując skompilować następujący kod:

import derelict.opengl.gl;
import std.stdio;

void main()
{
    try {
        DerelictGL.load();
        writefln("Successfully loaded the OpenGL shared library.");
    } catch (Exception e) {
        writefln("Could not load the OpenGL shared library.");
    }
}

Kompilujemy program używając polecenia:

build nazwa_pliku.d -Isciezka\do\twojego\dmd\src\ext gdi32.lib -exec

Możemy również skopiować cały katalog derelict do katalogu w którym znajduje się nasz plik z kodem i kompilować program w następujący sposób:

build nazwa_pliku.d gdi32.lib -exec

gdi32.lib w podanym przykładzie nie jest niezbędny, jednak czasem biblioteka ta jest potrzebna do skompilowania niektórych aplikacji.

Na koniec jak obiecałem parę linków jeszcze ;)
tu jest ciekawy szablon dla aplikacji pisanych z wykorzystaniem OpenGL (ostatni kod)
a tu kurs OpenGL za pomocą którego można nauczyć się tworzyć figury, bryły, obracać nimi, używać światła, tekstur itp., a nabytą wiedzę wykorzystujemy w szablonie i cieszymy się umiejętności pisania programów z użyciem grafiki 3d ;)

26 lipca 2009 | język D

Zostaw odpowiedź