3d w D
Po dłuższej przerwie postanowiłem coś znowu „spłodzić”, tym razem będzie trochę o tym jak tworzyć grafikę 3d za pomocą języka D. Nie będzie to na pewno kurs tworzenia grafiki 3d bo sporo tego w sieci, powiem tylko jak skonfigurować wszystko aby kompilować programy oraz podam kilka przydatnych linków ;).
Po pierwsze musimy posiadać kompilator dmd z biblioteką standardową (z Tango nie działało mi). Do kompilacji używać będziemy też build’a (po ściągnięciu zmieniamy nazwę na build i umieszczamy w katalogu bin kompilatora dmd, zatroszczyć się również musimy, aby ścieżka do folderu bin znajdowała się w zmiennej środowiskowej PATH). Korzystać będziemy z biblioteki derelict, najnowszą wersję możemy pobrać stąd. Po rozpakowaniu zobaczymy sporą ilość folderów np. DerelictGL, a w nim folder derelict i tak będzie w kilku przypadkach, a nam dla łatwiejszej kompilacji potrzebne będą tylko foldery derelict ze swoimi zawartościami. Aby tego dokonać (wersja dla Windowsa:)) będąc w folderze trunk klikamy na F3 i wyszukujemy foldery z frazą derelict, kopiujemy je (tylko te o nazwie derelict!) do np. folderu sciezka\do\twojego\dmd\src\ext\. No i to by było na tyle jeżeli chodzi o konfigurację, czy działa możemy sprawdzić próbując skompilować następujący kod:
import derelict.opengl.gl; import std.stdio; void main() { try { DerelictGL.load(); writefln("Successfully loaded the OpenGL shared library."); } catch (Exception e) { writefln("Could not load the OpenGL shared library."); } }
Kompilujemy program używając polecenia:
build nazwa_pliku.d -Isciezka\do\twojego\dmd\src\ext gdi32.lib -exec
Możemy również skopiować cały katalog derelict do katalogu w którym znajduje się nasz plik z kodem i kompilować program w następujący sposób:
build nazwa_pliku.d gdi32.lib -exec
gdi32.lib w podanym przykładzie nie jest niezbędny, jednak czasem biblioteka ta jest potrzebna do skompilowania niektórych aplikacji.
Na koniec jak obiecałem parę linków jeszcze ;)
tu jest ciekawy szablon dla aplikacji pisanych z wykorzystaniem OpenGL (ostatni kod)
a tu kurs OpenGL za pomocą którego można nauczyć się tworzyć figury, bryły, obracać nimi, używać światła, tekstur itp., a nabytą wiedzę wykorzystujemy w szablonie i cieszymy się umiejętności pisania programów z użyciem grafiki 3d ;)
0 Komentarzy